Säkert sex

Har ni läst det här inlägget (krönikan) av Hannah Arnhög? Jag tycker Hannah är skit bra. Hon är nog min idol. Har hon inte rätt?

Jag och min pojkvän har haft vilda diskussioner om just ungdomar som har sex. Han är uppvuxen i ett katolskt hem på Irland (en ö där det fortfarande är olalgligt att göra abort och skilja sig) och jag är uppvuxen i ett väldigt öppet ateistiskt hem i Sverige. Jag har växt upp med sexualkunskap i skolan, började med p-piller när jag var femton och har haft sex lika länge. Min kille har aldrig haft sexualkunskap. Och han tycker inte att man ska ha det, Inte förrän kanske sista året i skolan (då är man 17 på Irland), för innan dess är man för liten. Grejen är att om man inte har sexualkunskap i skolan i Sverige kan man ändå lära sig allt (jag tänker främst på skydd) i vilket tjejmagasin som helst, eller av Hannah. Men på Irland går inte ens det! Sex är så himla tabu i det landet att man kan inte ens läsa om det. Klart som fan att det ställe som jag har sett flest tonåriga mammor är i Dublin. De VET inte hur viktigt det är att skydda sig, det vet inte vart man kan få tag på kondomer, och de har inte råd med p-piller.
 
Mina tjejkompisar på Irland, och min killes lillasyster som är 17, skulle aldrig prata om sex och skydd med sina mammor eller pappor. De har ingenting som liknar ungdomsmottagningen, och man kan inte läsa sexspalter i tidningar för ungdomar. Hur väntar man sig att ungdomar ska veta då hur viktigt det är med skydd? Irländska föräldrar kan ju inte på allvar fortfarande tro att deras barn väntar till bröllopsbatten med att ha sex? Och om man inte kan prata med sin egen mamma, vem ska man då prata med? Undervisning är det viktigaste som finns, ÄVEN sexualundervisning.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0